top of page

Inclusieve communicatie traject

s140.jpg

Inclusieve merken
hebben de toekomst

Nederland is al heel divers

2 miljoen mensen met een beperking

25% heeft een migratieachtergrond

300.000 mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt

900.000 mensen leven onder de armoedegrens

Bijna 10% is neurodivergent

​

En wordt steeds diverser

- Bij Gen Z valt 48% onder LHBTI+

- In de Randstad heeft 50% een migratieachtergrond

​

Authentieke representatie maakt van neutrale klanten echte fans.

​

Inclusieve communicatie

De Studio Samen aanpak

Bij Studio Samen geloven we dat:

​

​

  • Je inclusieve communicatie niet kan borgen met een eenmalige workshop

  • Een diverse doelgroep jouw team belangrijke inzichten zal geven

  • Jouw team zelf de beste oplossingen kan bedenken voor jullie specifieke situatie. 

​

Na werken met Studio Samen heb je een blijvend inclusief communicatieproces ontworpen.

 

√ Op basis van inzichten uit jouw gewenste doelgroep

√ Vanuit bestaande diversiteit binnen jouw team

√ Klaar om mee te veranderen met de maatschappij

√ Veilige leeromgeving waarin alle vragen welkom zijn

√ Niet belerend maar faciliterend

Inclusief in 7 stappen

1. Voorbereiding

 

Als je aan de slag gaat met het inclusieve communicatie traject, moeten er een aantal zaken geregeld worden. We bepalen welke teamleden waarbij moeten zijn en plannen de live sessies. Daarnaast vragen we om cijfers, beleid en input vanuit huidige campagnes en eerder onderzoek.

 

 

2. Kick-off sessie

 

In deze interactieve, actiegerichte en hoopgevende workshop definiëren we samen wat we verstaan onder inclusieve communicatie. Vanuit de kernwaarden en strategie van het bedrijf komen we tot definities van diversiteit, inclusie en inclusieve communicatie.

 

​

3. Focusgroep 

 

Door middel van een focusgroep haalt Studio Samen inzichten op over de perceived identity. De focusgroep wordt zorgvuldig samengesteld om een zo breed mogelijke diversiteit aan mensen aan het woord te laten. 

s35.jpg
inclusieve communicatie

4. DEI Heidag 

 

Het volledige team is uitgenodigd om bij Social Impact Factory Utrecht een inclusief communicatieproces te creëren. We beginnen met de inzichten uit de focusgroep, ontdekken waar we perspectieven missen en komen tot ideeën over hoe we deze juist blijvend kunnen borgen. Uiteraard met (vegan / halal) lunch, voldoende beweging, daglicht en frisse lucht.

 

 

5. Proces uitvoeren

 

Het plan van aanpak wordt uitgevoerd. Studio Samen ondersteunt met advies, netwerk en uitvoering. Denk aan: contact leggen met influencers, een vacature opstellen, gesprekken voeren voor de opzet van een werkgroep of een testpanel samenstellen.

 

​

6. Meten is weten 

​

Studio Samen test hoe de communicatie ontwikkeld met het nieuwe proces wordt ontvangen door een diverse doelgroep. Deze inzichten worden gebruiken we voor de laatste sessie.

 

​

7. Live sessie: terugkijken

​

Wat zijn de resultaten van het proces? Kan er nog iets bijgesteld worden? We analyseren op zowel succes van de campagne als gelijkwaardigheid en duurzaamheid van het proces. Wat kan er nog worden verbeterd? Welke learnings nemen we mee?

Interesse? 

​

Evita bespreekt graag met je of het traject past bij het stadium waar jouw organisatie zich in bevindt. Plan hieronder een call in om vrijblijvend de mogelijkheden te bespreken.

​

​

​

​

s126.jpg
bottom of page